Vægtvest træning

En vægtvest giver dig mere intensitet i træningen, og hjælper dig til at opnå hurtigere resultater. Vægtvesten kan bruges til alle former for styrketræning, Crossfit, løb og en masse andre træningsformer, hvor din kropsvægt har indflydelse på træningen – Find den vægtvest der passer bedst til din træning her.

For mange har vægtvesten allerede fundet indpas i den daglige træning. Vægtvesten har gennem en årrække været brugt i Crossfit-træning og -konkurrencer, men de senere år har vestene også fundet indpas i almindelig styrketræning og andre sportsgrene, hvor styrke er en vigtig del af træningen. Træning med vægtvest er hård, og derfor anbefales vægtveste ikke til alle.

Herunder kan du se et bredt udvalg af vægtveste til forskellige træningsformer. En vægtvest kan have en fast vægt, eller der kan være mulighed for at regulere vægten – alt efter træningsform og konditionsniveau.

Se vægtveste fra kendte brands som Titan Fitness, Aserve, Sklz og cPro9 her, og bestil din vægtvest fra en anerkendt forhandler nu.

Artiklen indeholder annonce- og reklamelinks.

Vægtvest – Find den her

Kettler Vægtvest 10kg
Pris: 397,00 kr.

Læs mere og køb

Aserve Vægtvest 1-10kg
Pris: 448,00 kr.

Læs mere og køb

Aserve Vægtvest 1-5kg
Pris: 448,00 kr.

Læs mere og køb

Sklz Vægtvest (Justerbar fra 0,5kg til 4,5kg)
Pris: 749,00 kr.

Læs mere og køb

Sklz Vægtvest Pro (Justerbar fra 0,5kg til 9kg)
Pris: 1.249,00 kr.

Læs mere og køb

Titan Life 30 kg Vægtvest
Pris: 1.299,00 kr.

Læs mere og køb

cPro9 Justerbar Vægtvest 30kg
Pris: 1.899,00 kr.

Læs mere og køb

cPro9 Pakketilbud Justerbar Vægtvest 30kg + Justerbare Ankelvægte 0 - 3kg
Pris: 2.065,00 kr.

Læs mere og køb

Hvorfor skal jeg træne med vægtvest?

Der er mange gode grunde til at træne med vægtvest. Her får du tre af de vigtigste:

  • Effektiv træning – Tungere og mere udfordrende træningspas
  • Højere forbrænding – Hårdere træning giver øget forbrænding
  • Skånsom vægtøgning – Øg vægten i takt med træningsfremgang

For at opnå en kontinuerlig fremgang i din træning, skal du blive ved med at presse dig selv. Hvis al træning foregår i “komfortzonen”, vænner kroppen sig til belastningen, og du får svært ved at opnå den ønskede fremgang. Med en vægtvest kan du langsomt øge træningsbelastningen, og dermed booste formfremgangen.

Vægtvesten lægger ekstra vægt til din almindelige kropsvægt, og dermed bliver træningsøvelserne mere krævende at udføre. Det betyder at kroppen skal arbejde hårdere, og dermed øger du forbrændingen. Du skal dog passe på, at du ikke lægger for hårdt ud.

En stor fordel ved justerbare vægtveste er, at du langsomt kan øge vægten, efterhånden som du bliver stærkere, og får bedre kondition. Dermed undgår du at træne for hårdt, og du kan stille og roligt lægge ekstra vægt i vesten. På den måde opnår du en skånsom øgning af træningsbelastningen

Træning med vægtvest
Ved langsomt at øge vægten i vesten, skåner du kroppen, men du får stadig en hård og effektiv træning.

Se vægtvestene her

Gode råd om vægtveste

Som nævnt i indledningen, er træning med vægtvest ikke for alle. Inden du begynder at træne med vest, er det vigtigt, at du en vis grundform, så træningen ikke belaster kroppen for meget.

Det anbefales også at du har helt styr på teknikken i de enkelte øvelser, før du begynder at træne med ekstra vægt.

Start træning med vægtvest stille og roligt

Træning med vægtvest er både sjovt og udfordrende, men træningen er også en hård belastning for kroppen. Hvis du er helt uøvet, så anbefales det, at du starter træningen uden vest. Efterhånden som du opnår en vis styrke, kan du langsomt begynde med vesten.

Du skal ikke bruge vesten til alle træninger – i hvert fald ikke i starten. Hvis du oplever at træningen bliver for hård, er der stor chance for, at du taber gejsten, og har svært ved for holde træningsmotivationen.

Du skal have styr på øvelserne

Det er meget vigtigt, at du har helt styr på teknikken i træningsøvelserne, inden du begynder at træne med vægtvest. Hvis du udfører øvelserne forkert, er der stor risiko for overbelastningsskader.

I værste fald kan en skade betyde, at du ikke kan træne i en periode – og det ønsker du sikkert ikke.

Hvor kan du bruge vægtvest

Vægtvesten er selvfølgelig oplagt at bruge til styrketræning, hvor du bruger kropvægten i øvelserne.

Gode styrketræningsøvelser kunne være:

  • Squat / Jump squat
  • Lunge / jump lunge
  • Armbøjninger
  • Pull-ups / Chin-ups
  • Dips

Mulighederne er næsten uendelige, og du kan sikkert sagtens selv komme på flere øvelser.

Du kan også bruge vægtvesten til andre sportsgrene. I Crossfit er vægtveste meget populære, da de tilføjer et ekstra element til de i forvejen svære og hårde øvelser.

Løb er en anden oplagt mulighed for at træne med ekstra vægt. Vægtvesten kan godt føles en anelse klodset at have på, men der findes flere forskellige veste, der er særligt beregnet til løb. Disse veste sidder tættere til kroppen, så vesten ikke hopper for meget, når du løber.

Vægtveste er geniale, hvis du træner til en vandretur. Vesten vænner kroppen til at bære på ekstra vægt, hvilket en stor fordel, hvis du skal vandre med rygsæk.

Hvilken vægtvest skal jeg vælge?

Når du skal vælge den bedste vægtvest til din træning, bør du have disse faktorer med i overvejelserne:

  • Hvor tung skal vægtvesten være?
  • Skal vesten være justerbar eller have fast vægt?
  • Mulighed for justering af remme og stropper
  • Hvad skal du bruge vesten til?
  • Vælg en vest i god kvalitet
  • Tænk langsigtet når du vælger vægtvest

Vægtveste kan veje fra nogle få kilo og op til omkring 50 kilo. Medmindre du har et helt særligt formål med vesten, anbefales det altid at vælge en vest med justerbar vægt. På den måde kan du altid lægge til og tage af, så vægten passer til din aktuelle form, og til den enkelte øvelse.

En vægtvest skal sidde godt til kroppen. Da vi alle er forskelligt bygget, er det bedst hvis vestens stropper og remme, kan justeres efter behov.

Formålet med vesten spiller også ind i valget. Som tidligere nævnt er de tætsiddende veste bedst til løb, mens vestene med mulighed for at øge med mange kilo, egner sig bedst til styrketræning.

Dernæst kan det godt betale sig at vælge en vest i god kvalitet. Når du træner, vil der være et vist slid på vesten, og det skal den helst kunne holde til. Det er rigtig ærgerligt at få slidt hul på vægtvesten allerede efter få træningspas.

Sidst – men ikke mindst – så tænk langsigtet inden du trykker på købsknappen. Undgå at købe en vest der bliver for let allerede inden for nogle få måneder. Hvis du har besluttet dig for at købe en vægtvest, så undgå at købe for “småt”, men vælg en vest der kan bruges i årevis.

Kan du lave en Murph med vægtvest?

En Murph er en challenge, der består af en række øvelser, som alle skal udføres vægtvest. Vesten skal veje 9 kilo for mænd og 6 kilo for kvinder.

De øvelser der skal udføres er:

  • 1600 meter løb (1 mile)
  • 100 Pull-ups
  • 200 Push-ups
  • 300 Ait squats
  • 1600 meter løb

Og så gælder det selvfølgelig om at blive hurtigst færdig.

Murph’en er opkaldt efter den amerikanske Navy Seal soldat Michael Patrick Murphy, der blev dræbt i kamp i Afghanistan i 2005. Murphy’s historie er senere blevet fortalt i filmen “Lone Survivor“, der bl.a. tæller Mark Wahlberg på rollelisten.

Bestil vægtvest her

Nu er du forhåbentlig klædt på til, at kunne vælge den vægtvest der passer bedst til din træningsform. Klik her og hop højere op på siden og se de veste der anbefales her hos Motionsmaskinen.dk

Motionsmaskinen.dk forhandler ikke selv vægtveste, men i stedet henvises der til anerkendte danske forhandlere, der har lang erfaring med salg af fitnessudstyr, og som er eksperter i redskaber til hjemmetræning.

Motionsmaskinen.dk har også en stor sektion med andre redskaber, som du kan bruge i træningen. Hvis du leder efter effektive træningsprogrammer, så finder du også det.

Alternativt kan du hoppe tilbage til forsiden, og tjekke alle træningsredskaber og artikler.