Pakkeliste til løb

Pakkeliste til løb – Begynderguide

12. september 2021 By Motionsmaskinen.dk

Pakkeliste til løb – En god forberedelse til løb er en vigtig del af din planlægning, og det vil give dig indre ro at have styr på detaljerne, inden du drager afsted til dit (måske første rigtige) motionsløb.

Når du har tilmeldt dig et løb, er det tid til, at lægge en slagplan for selve løbsdagen. Jeg vil anbefale, at du lægger en strategi for løbet, så du på forhånd har planlagt, hvor hurtigt du vil løbe og hvilket tøj, udstyr, forplejning osv., du skal bruge. Hvis du er ny løber, så se eventuelt vores guide med løbeudstyr til begyndere.

Det giver en vis ro, at have styr på disse ting i god tid, og du sikrer, at du ikke glemmer at få pakket alle ting i tasken. Efterhånden som du har deltaget i flere løb, får du en vis erfaring med de ting der skal huskes, men både erfarne og nye løbere vil have god fordel af den rigtige planlægning.

“Failing to prepare is preparing to fail” – Benjamin Franklin

Forberedelse til løb

Der er en del praktiske ting, du skal huske på løbdagen. Det er f.eks. rigtig surt at stå på målstregen og være gennemblødt af regn eller sved, og finde ud af, at man har glemt skiftetøjet derhjemme.

Jeg er selv typen, der hele tiden har på fornemmelsen, at jeg har glemt et eller andet, så derfor har jeg lavet en liste over ting, jeg skal huske at pakke.

Hvis du bruger listen, er du sikker på, du altid har husket det hele, og du behøver ikke bruge unødige ressourcer på, at tænke på, om du har glemt noget.

Hvis du vil se den pakkeliste til løb, som jeg selv bruger, så finder du den nederst i artiklen.

Mad i løbet af dagen

Hvis du deltager i løb, der ligger langt fra hjemmet (og det gør de ofte) så tænk over, om du skal smøre en madpakke både til før og efter løbet. De fleste har det ikke så godt med, at løbe umiddelbart efter de har spist, men et æble, en banan eller måske en energibar inden løbet, kan holde sulten fra døren, indtil du kommer i mål.

Bagageopbevaring i løbsområdet

Mange løbsarrangører tilbyder at opbevare din taske, mens du løber. Det er en super service, som gør, at du let kan få fat i dit skiftetøj, madpakke osv., umiddelbart efter du er kommet i mål. Hvis løbet ikke tilbyder opbevaring af tasker, skal du være opmærksom på, at du måske skal gå flere kilometer til din bil. Kig på løbets hjemmeside så du ved, hvordan du skal forholde dig med hensyn til bagagen.

Væske under løbet

Ved de fleste løb bliver der serveret væske, både ude på ruten, og når du er kommet i mål, men sørg for at undersøge, om der er depoter undervejs. De fleste løb har deres egen hjemmeside, hvor man kan læse om forplejningen. Hvis løbet ikke tilbyder væske undervejs, skal du overveje, om du skal tage en drikkedunk eller et væskebælte med på turen.

Lav ingen eksperimenter på løbsdagen

Sørg for at sko og tøj er grundigt afprøvede, og begynd endelig ikke at eksperimentere med nyt udstyr på løbsdagen. Nye sko og nyt tøj er bandlyst. Du ved aldrig om det strammer eller gnaver, og det er meget ubehageligt at løbe med vabler og gnavemærker.

Find ud af hvornår løbet starter, og afpas dine måltider, så du hverken er sulten eller overmæt, når du skal løbe. Ved mange løb serveres der energidrikke på ruten. Det kan være en god hjælp til, at få depoterne fyldt op undervejs, men hvis du ikke har testet det pågældende produkt, og ikke ved hvordan din mave reagerer på det, så hold lidt igen med energidrik og tag noget vand i stedet. Mavekneb er meget ubehageligt under et løb, hvor man ikke lige har et toilet i nærheden.

Vejret

Alt vejr kræver forberedelse. Er det koldt, skal du sørge for varmt tøj både før og efter løbet, og er det varmt, skal du huske ekstra væske. Tjek vejrudsigten, og pak det der passer til situationen.

Kom i god tid

Sørg for at være i god tid. Det kan være svært at finde en parkeringsplads i nærheden, og der kan være kø til startstedet.

Starten

Hvis der er mange deltagere i løbet, kan der opstå en del kaos umiddelbart efter starten, og det kan være svært at komme frem. For at undgå for meget kødannelse, er der ved mange løb markeret, hvor man skal placere sig inden starten.

Det er vigtig, at de hurtigste løbere kommer afsted først, og derfor er der skilte i startområdet, der viser forskellige kilometertider. Hvis du f.eks. påregner af løbe en kilometer på 6 minutter, så stiller du dig ved 6 minutter skiltet, så du ikke kommer til at stå bag nogen, der er langsommere end dig.

Der er altid god stemning lige før starten af et løb, og man bliver let grebet af den gode energi i feltet, men pas på tempoet, og hold dig til din plan.

Ruten og tempoet

Som sagt er det vigtigt at lave en strategi for løbet, og det er supervigtigt, at du holder dig til planen. Løb i det tempo du har planlagt, og pas du du ikke lader dig rive med i starten, og kommer til at lægge for hårdt ud. Et for højt tempo i starten, kan let betyde, at du går død i den sidste del af løbet.

Hvis du føler du har overskud til det, er det selvfølgelig helt i orden, at du giver den gas i den sidste del af løbet, men vent med at sætte farten op, til du føler dig sikker.

Hvis ruten er lagt ud på løbets hjemmeside, så prøv at finde ud af, om der er mange bakker, sving og lignende, som kan påvirke din strategi på den ene eller den anden måde.

Huske- og pakkeliste til løb

Som lovet kan du her se en kopi, af den huske- pakkeliste til løb, som jeg selv bruger. Brug listen som inspiration, og tilføj og slet de ting, som du har brug for. Det er muligt listen bærer præg af, at være skrevet af en mand, så måske kan der være nogle ting, jeg har overset 🙂

  • Løbetøj – Hvis du ikke har klædt om hjemmefra
  • Løbesko – Der er super ærgerligt at komme afsted uden
  • Penge – MobilePay, kreditkort eller kontanter
  • Madpakke og frugt – Til før og efter løbet
  • Ekstra vand – Godt til efter løbet eller turen hjem
  • Håndklæde – I tilfælde af regn eller meget svedigt vejr
  • Startnummer – Hvis det er blevet tilsendt med posten
  • Skiftetøj – Så du ikke skal køre hjem i vådt eller svedigt tøj
  • Varmt tøj til efter løbet – Du bliver hurtig kold, når du står stille
  • Overtøj – I tilfælde af dårligt vejr
  • Energi – På de lange ture kan gel eller anden form for energi være nødvendigt
  • Væskebælte – Hvis der ikke er depoter langs ruten
  • Kasket og solbriller – Kan være guld værd om sommeren
  • Løbeur og pulsbælte – Hvis du bruger den slags
  • Fyld selv flere punkter på

Happy Running 🙂