Undgå sved i øjnene når du træner

Undgå sved i øjnene når du træner

8. maj 2020 By Motionsmaskinen.dk

Undgå sved i øjnene når du træner med disse 5 lette og billige tips. Sved i øjnene under træningen er både meget irriterende og ubehageligt, og det kan være desideret farligt.

Hvis du også er typen der får sveden til at pible frem efter 2 minutters træning, så ved du hvor ubehageligt det er, at få sved i øjnene. Det svier nemlig ganske meget, og specielt cykelryttere kan komme meget galt afsted, hvis det kniber med at se klart.

Hvis du træner udendørs om sommeren, så kender du sikkert alt til problemet med sved i øjnene. Hvis du så tillige har smurt solcreme i ansigtet, så svier det endnu mere, når sveden løber ned i øjnene, og der kan gå lang tid, før du kan se helt klart igen.

Jeg kan ikke hjælpe dig med at svede mindre, men her får du 5 tips til at undgå, at sveden løber ned i øjnene og irriterer.

Artiklen indeholder annonce- og reklamelinks.

Sådan undgår du at få sved i øjnene

Her får du nogle forskellige tips, der kan hjælpe dig med, at undgå sved i øjnene når du træner. De forskellige løsninger er ikke lige anvendelige til alle sportsgrene, så du skal naturligvis prøve dig frem, og vælge den løsning der er den bedste for dig.

Smør vaseline over øjenbrynene

Denne løsning er et gammelt trick, men det gør bestemt ikke tippet dårligere.

Ved at smøre en stribe vaseline her over øjenbrynene, får du sveden til at løbe uden om øjnene og ned ad kinderne i stedet.

Du bliver ikke fri for den løbende sved, men du undgår at svenden løber ned i øjnene.

Denne løsning er både nem og billig, og egner sig godt til dem der ikke bryder sig om kasketter og pandebånd.

Tippet egner sig specielt godt til løbere, men er bestemt også brugbart hvis du cykler.

Kasket eller solskygge

Kasketten er en af de mest brugte løsninger, og den fungerer perfekt, når sveden skal absorberes.

Kasketten suger alt sveden til sig, og dermed undgår du at sved løber ned ad panden og ind i øjnene. Kasketten har ydermere den fordel, at den skygger for solen.

En ulempe er, at en kasket hurtigt bliver våd, hvilket kan føles ubehageligt for hår og hovedbund. I disse tilfælde kan du bruge en solskygge i stedet.

Solskyggen holder stadig på sveden, men at åben i toppen, så der kan komme luft til håret.

Hvis du vælger denne løsning, så sørg for at kasketten eller solskyggen er beregnet til sport. En almindelig cap er for stiv, og er for længe om at tørre.

Tjek det store udvalg af caps hos Cykelpartner. Her finder du kasketter til cykling, løb og meget mere.

Fold en Buff

En Buff kender du måske bedst som et halsrør eller halsedisse, der holder halsen og den nederste del af ansigtet varm i den kolde tid.

Men en Buff kan faktisk bruges på utallige måder – bl.a. kan den foldes som en tætsiddende hue eller en bandana.

Fordelen ved en Buff er, at den kan bæres på flere måder, den tørrer hurtigt, og den fylder ingenting. På de længere ture kan du let have en ekstra Buff i lommen, hvis det bliver nødvendigt at skifte undervejs.

Buff’s findes i et utal af farver og mønstre, så her har du virkelig mulighed for at skille dig ud. Du kan naturlig også vælge en Buff i en mere neutral farve.

På YouTube kan du se de utallige muligheder, du har med en Buff.

Brug en bandana

En bandana er meget lig en Buff. Bandana’en findes både som et klæde du selv folder og binder om hovedet, og som en færdigsyet bandana, der er lige til at at tage på hovedet.

Bandanaen er meget brugt af løbere, hvor bl.a. mange trailløbere, har taget denne smarte beklædningsgenstand til sig.

Mange cykelryttere bruger en bandana under hjelmen, hvor den fungerer ligesom en hjelmhue.

Pandebånd

Et pandebånd fungerer også fint som svedstopper. Pandebåndet absorbere sveden og forhindrer, at den løber ned i øjnene.

Pandebåndet er en billig løsning, der fungerer for de fleste.

Er du klar til en omgang svedig træning?

Det var 5 tips til at undgå sved i øjnene mens du træner. Som nævnt i indledningen egner alle løsninger sig ikke til alle slags sportsgrene.

Derfor er det vigtigt, at du prøver dig lidt frem frem, og finder den løsning der fungerer for dig.

Heldigvis er ingen af løsningerne specielt dyre, så der er rig mulighed for at teste dem alle af.

God træning.

Husk at tjekke de andre artikler med træningstips her på bloggen, eller hop til forsiden og se de mange træningsmaskiner Motionsmaskinen.dk linker til.